Drowsy

vad ska jag bli när jag blir stor

Posted in Bitterhet/Ångest, Skola by drowsy on 07 mars 2010

24 år och fortfarande ‘vad ska jag bli när jag blir stor?’

Jag trodde jag skulle slippa jobbångest. Ångest inför framtida jobb, framtida arbetsmöjligheter. Jag trodde jag var försäkrad i och med att jag började studera. Men nu kom den. Först genom anslag om studievägledningssamtal på institutionen, vilket så klart är jättebra att vi får. Jag har hittat jättemånga intressanta kurser på inom etnologi.

Sen kom jag över SACOs lista över yrken. Där varken antropolog, socialantropolog eller etnolog finns med. Socialantropologi nämns under kategorin Samhällsvetare, men emfasen ligger på Sociologer och Statsvetare.

Det kan ju vara bra med en plan-b om jag inte kan/orkar/vill bli professor/doktor/docent. Det regnar inte direkt professurer. Usch det är så jobbigt när jag blir såhär osäker, varför kan jag inte bara… go for it. Plugga i femton år och ge mig fan på att bli professor. Och sen bli det. Professorer tjänar dessutom helt ok enligt SACO, 50 lök i månaden. Det klarar jag mig nog på. Men hur orkar man hålla en go get it-attityd i femton år? Måste man vara född manisk då? Eller funkar det även om man har svackor? Allting kan väl inte gå spikrakt hela tiden heller. Det måste gå ändå.

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. releze said, on 15 mars 2010 at 19:39

    jag är 31 nu och vet fortfarande inte vad jag vil bli när jag blir stor. eller, jag vet väl vad jag vill göra, jag vet bara inte hur jag ska ta mig dit.

  2. drowsy said, on 15 mars 2010 at 23:39

    Vad vill du göra då?

    Jag vet vad jag vill göra, typ, fast inte vilka kurser jag ska läsa i höst, vilket egentligen är en bajssak. Jag kan läsa vad som helst i princip, som jag tycker är roligt. Egentligen är det bara lyxgnäll jag håller på med.

  3. releze said, on 16 mars 2010 at 0:39

    jag vill syssla med inredningar, men allt kräver att man har sina ”kunskaper” på papper. allt handlar enbart om kontakter idag. men om man har ett jävligt bra öga för detaljer utan just dom kontakerna är man körd känns det som. jag får väl helt enkelt fortsätta färgsätta våra gator med sprayfärg på egen bekostnad istället.

  4. drowsy said, on 16 mars 2010 at 19:22

    Kontakter skaffar man sig genom utbildningen, det finns väl KYutbildningar som inredare? Då får examen relativt snabbt (1-2 år) och kan samtidigt knyta kontakter under praktikperioden.


Kommentera

