Drowsy

Posted in Bitterhet/Ångest, Relationer by drowsy on 06 januari 2010

Hade svårt att somna i går. Tidigare har det gått alldeles utmärkt att somna i slutet av ett sommarpratarprogram, men i går kväll hann jag lyssna på två och en halv och läsa lite i en bok utan att bli mer sömnig. Av sömnboken fick jag dessutom en släng av lite ångest och ont i magen över att jag gör allt helt fel gällande sömn. Jag gillar att göra saker i sängen; läsa, rita, lyssna på musik, titta på svtplay, skriva und so weiter. Men det är helt fel enligt sömnboken. Ångest är bra destruktivt ibland, i stället för att guida en i rätt riktning blir ångest bara en tjock jävla kvävande sörja som inte alls guidar en någonstans.

Anyway. Teologen Lina Sjöberg hade ett intressant sommarprogram 2007. Hon berättar bland annat om hennes inre konflikt mellan att vara mamma och att vara akademiker samt författare. Det akademiska och kreativa arbetet tar tid från barnen, men det är oundvikligt eftersom hon känner en passion för skrivandet och läsandet. Vissa konflikter kan man helt enkelt inte lösa.

Så får det väl vara ibland. Man måste prioritera och kompromissa. Alla relationer till andra människor, speciellt små barn, innebär uppoffringar. Men jag har svårt att se att en uppoffring per se är något rakt av negativt, om man ser den i relation till vad man får för att man offrar något. Jag vill tro att de uppoffringar man gör ends up in something better than before.

Kommentera

