Drowsy

Avatar3D

Posted in Kultur, Media, Politik by drowsy on 29 december 2009

Jag har precis sett Avatar. I 3D. Effekterna gav jag inte mycket för (vilket andra mer tekniktokiga gör, så det kan bero på mig), men storyn var bitvis underhållande. Marinsoldater måste anses de allra sämsta antropologerna, i alla fall marinsoldaten Jake Sully. Han var en rätt dålig soldat också, alldeles för orädd och dumdristig. Men eftersom han var utvald, så blev han ändå skonad av Na’vi-folket när han virrat bort sig i skogen efter att ha irriterat två typer av skitfarliga skogsdjur. Och bara det gudomliga trädet vet varför han var utvald, för han visade inte speciellt många kvalitéer.

Det speciella med filmen var att för en gångs skull var det jordborna, amerikanerna, i förlängningen västerlänningarna, som utpekades som de onda. De försöker först med en förhandling, men hade för lite tålamod (aktieägarna, till den speciella naturresursen som hittats på den här planeten, ville ha sitt), och eftersom jordborna inte har något som Na’vi-folket vill ha (de lever i fred med naturen… det säger väl allt), så måste jordborna gå in med vapen för att ta det de vill ha.

I slutet av filmen frågar översten sin soldat, som han bett skaffa hem information om ”infödingarna”, hur det känns att ha förrått sin egen ras. Ja han säger faktiskt ras, inte art. Måhända det är en nyansering av rasbegreppet, för i de engelskspråkiga länderna används fortfarande ras istället för etnicitet.

Nej, jag kan inte bara se en film för actionscenerna, jag tycker de är skittråkiga. Jag tycker till och med att actionscenen i filmen var för lång. Jag försökte se det som en antropologisk resa ut i rymden istället. Fast med en dålig antropolog, och jävligt tålamodslösa finansiärer.

I USA har militären faktiskt försökt anställa antropologer, fast vad jag har hört så har inte så många varit peppade på att idén att arbeta för dem.

Ganska rörigt inlägg. Men kontentan: Filmen var rätt snygg, och gav på sina ställen plats för ”naaaw” och tårar. Fast huvudpersonen var lite för klantig för min smak, lite för envis och korkad.

Plus! Om du har brytningsfel, ta på dig dina linser! Dubbla glasögon är obekvämt.

Jo, just det. Manusförfattaren/regissören/någon i produktionsteamet hade faktiskt tänkt en del på det där med könsroller och jämställdhet. Det var skönt att slippa anmärka på. För en gångs skull fick kvinnorna vara jämstarka på filmduken.

_
Andra bloggar om avatar

Tagged with:

Kommentera

