Drowsy

åh mamma

Posted in Politik, Relationer by drowsy on 25 december 2009

Jul hos mamma och pappa. Med storasyskon, lillebror, syskonbarn, syskons flickvänner och äkta makar.

Jag har saknat att sitta i köket och dricka kaffe med mamma. På den tiden satt vi båda under köksfläkten och rökte cigaretter. Nu är det bara hon som röker under fläkten. I går när vi skulle lägga oss pratade vi om synen på våldtäkter, heder och hederskulturer. Vi är båda överens om att hederskultur inte är något som återfinns isolerat i kulturer med ursprung i mellanöstern, utan även kan finnas bland människor som kan räkna ett svenskt etniskt ursprung ända sen typ Gustav Wasa. Om heder inte hade funnits i en svensk kontext, så hade begrepp som trovärdighet i rätten i våldtäktsmål inte funnits. Det är också heder. Heder kanske ser ut på olika sätt i olika delar av världen, men det är samma mekanismer. Jag tror verkligen det.

Men som alltid, avvikare förändrar ju inte kategorin, de faller ur den. En vit man som praktiserar hederskultur, sägs inte praktisera hederskultur utan det blir något annat, istället för att bredda innehållet i kategorin ”hederskultur”. På samma sätt som en ”skötsam invandrare” slutar ses som invandrare, istället för att bredda innehållet åt kategorin ”invandrare”.

I morse talade jag och mamma om liberalismen och individansvar, samt rasism och sexism som vetenskap. Både kvinnoförtryck och rasism har tidigare klassats som vetenskap. Kvinnor fick inte studera, för då skulle deras fortplantningsorgan förtvina. Svarta män ansågs ha tjockare skallben – och tålde därför mer stryk, en praktisk kunskap för de slavdrivare som i och med detta kunde lätta sitt dåliga samvete över att de slog för mycket.

Mamma tror på konspirationer. Jag vet inte om hon gör det för att det är roligt och lite spännande, eller om det ligger djupare än så. Ibland känns det som att kvinnor utsatts för en konspiration, men med ett historiskt perspektiv på det hela, så tror jag att män bara inte visste bättre. Att kvinnor var dumma, svaga och impulsiva var vetenskap. Människor litar på det som sägs vara vetenskap. Speciellt tror jag att man gör det om man liksom står utanför vetenskapen och inte upplever dess vitt spridda riktningar inom den.

Min mamma är en fantastisk kvinna. Helt obildad. Hon har inte ens gått gymnasiet för det ansågs inte passande för en ung kvinna på 1960talet att studera samtidigt som hon hade ett barn. Dagis eller pappaledighet verkar inte funnits på samma sätt då som det gör nu. Idag görs det teveserier om unga mammor och de välkomnas tillbaka till skolan av sina rektorer, när spädbarnstiden är över och ungen kan klara sig utan mamman några timmar varje dag, så att mamman kan skaffa sig gymnasiebetyg. Mamma fick utbilda sig till mentalvårdare och har arbetat med det sen dess.

Min pappa har inte heller några högskolepoäng, men han fick i alla fall gå gymnasiet. Han är den enda autodidakta person jag känner. Och förmodligen är han både den enda och den sista. Autodidakt funkar liksom inte längre. Man måste ha papper på vad man kan. Man måste ha referenser och inga för långa luckor i sitt CV.

Fast nu skulle ju det här handla om mamma. Min fina, empatiska, uppoffrande, kärleksfulla mamma. Jag är så glad att jag har flyttat hemifrån, för det har gjort att jag kan se henne i ett annat ljus. Nu är hon inte tjat och krav och i vägen. Nu väljer jag henne. Nu är hon stöd och erfarenhet och verklighet. Det är henne jag ringer om jag måste tas ner på jorden. Det är henne jag ringer om jag måste tas upp från marken. Utan henne hade jag bara varit en liten skit.

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. ida said, on 28 december 2009 at 21:48

    Åh, min anikaka. Du är så fin. Skulle jag inte befinna mig i liggande position i sängen med tangentbordet under halsen skulle jag formulerat det på ett mer ingående sätt. Men du förstår ju.

    Puss!

  2. drowsy said, on 29 december 2009 at 0:39

    Åh, min ida! Detsamma hjärtat.
    Puss!1


Kommentera

