Drowsy

here we go again… eller?

Posted in Bitterhet/Ångest, Skola by drowsy on 16 december 2009

Nu har Konstfack släppt sina arbetsprover för nästa år. Jag är kluven. Jag vet inte om jag ska söka. Jag vet inte om jag ska låta bli. Jag har tidigare tänkt att det vore roligt att göra uppgifterna för att ha någonting att rita igen. Jag har ju inte ritat på jättelänge. Men samtidigt, har jag tid? Vill jag fortfarande gå konstfack? Finns det en chans att jag kommer in, och om jag inte gör det, har jag kastat bort tiden jag lagt ner på proverna då? Kan antropologin göra arbetsproverna bättre?

1. ”Spaning på min uppväxt”
Berätta om din uppväxt i en serie bilder, med eller utan text. Kan vara en kort flashback eller längre sekvens, behöver inte handla om dig själv, det kan också vara en allmän tidsresa bakåt och spaning på den tid och plats där du växte upp. Montera på en A3-kartong, behöver du mer kan du använda vikt A2, eller göra någon form av bok/häfte.

Hur många gånger har konstfack bett en att berätta om ens rötter, vad som tagit en fram till där man är idag, och nu TIDSRESA. Nytt för i år är att det står i instruktionerna att man får göra 3D, det har folk gjort i alla år ändå, men vi laglydiga har inte vågat.

2. Ditt förlag
Du startar ett fiktivt bokförlag. Beskriv kort förlagets inriktning och profil, vad skulle ditt förlag ge ut första året, 10 titlar? Kan vara påhittade böcker och författare eller sådana som finns. Ge förlaget ett namn, skapa en logotyp. Applicera på exempelvis brevpapper/kuvert. Montera på en A3.

Den här uppgiften verkar rolig. Jag gillar böcker.

3. Omslag
Ditt fiktiva förlag ger ut en första bok som du brinner för, kan vara en befintlig eller påhittad titel. Vilken? Ge den ett omslag; framsida, rygg och baksida. Omslaget kan innehålla illustration, men kan också vara rent typografiskt. Bokens format är valfritt. Montera på en A3.

Standarduppgift. Till 2008/09 skulle man göra ett bokomslag till Montecore av Hassen Khemiri. 2009/10 var det inget bokomslag vad jag minns…

4. Jag som…
Välj en person, som du beundrar eller avskyr, eller både och… Kändis eller släkting, verklig eller fiktiv, någon som gjort intryck på världen eller kanske bara på dig? Sätt dig själv i den personens ställe. Berätta i en eller flera bilder, med eller utan text. Montera på en A3.

Här borde jag kunna använda nånting jag lärt mig på universitetet. Köra nånting antropolog-style.

5. Egna arbeten

Tack och lov slipper man göra en affisch i år! Det är så jävla dyrt att få snyggt.

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Christopher said, on 23 januari 2010 at 14:37

    Hej!

    Jag hade också tänkt söka in till samma program.
    Har jättesvårt för att tolka fjärde uppgiften dock. Den är lite vagt formulerad.

    Menar de att man ska illustrera sig själv i tredje person, där dina och den andres attribut smält samman?

    Menar de att man ska illustrera valfri person i en situation där man själv ockuperar personens kropp?

    Menar de att man ska illustrera en omgivning personen man tänker på befinner sig i, och hur man hade påverkat den?

    shit, jag har verkligen svårt för att tolka frågan.

    Om man får fråga, hur ser du på den?

  2. drowsy said, on 24 januari 2010 at 11:33

    Vagt formulerade uppgifter känns väldigt konstfack. Jag tror att idén är viktigare än hantverket för juryn, det är i alla fall den uppfattningen jag fått när jag jämfört uppgifterna och vilka som kom in tidigare år.

    Jag rekomenderar dig att tänka väldigt fritt kring uppgiften tills du hittar ett sätt att lösa den som för dig känns lekfullt, roligt och kreativt. Det finns inga rätt och fel för hur man kan tolka uppgiften.

    När jag själv läser uppgiften tänker jag lite kollagestil, typ sätta sitt ansikte på någon kändis typ Anna Anka eller Pamela Andersson eller nån ung bloggerska typ.


Kommentera

