Drowsy

deltagande observations-övning

Posted in Skola by drowsy on 14 december 2009

Ojojoj. Vad har jag gett mig in på!? Deltagande observationsövning… Fan, då måste man ju prata med och ställa frågor till människor man inte känner.

Jag tänkte att jag skulle göra nånting om ordningsvakter. Försöka studera hur de ser på sitt arbete och jämföra med mediabilden som rapporterar främst om ordningsvakter som använder övervåld, ordningsvakter som säljer knark, och en och annan ordningsvakt som gör sitt jobb utan att någon tycker att de gör fel, typ när de hjälper till med polisanmälan när en stackars man blir våldtagen nära Stureplan, eller när de sätter på nackkrage på en tjej som varit med om en olycka i en tivolikarusell.

Ett av problemen med ordningsvakter är att allmänheten inte känner till vilka befogenheter som ordningsvakter har. Det finns en oerhört stor begreppsförvirring mellan väktare och ordningsvakter. Inte ens G4S chef vet vilken yrkestitel ordningsvakter har, utan hon kallar dem ‘ordningsväktare’ i Aschbergs talkshow 091117 på tv8. Även SL som är kund åt ett flertag bevakningsföretag har svårt att hålla ihop begreppen, ”Här är väktarnas nya kläder – nu är det lättare att känna igen ordningsvakterna” är rubriken där de visar ordningsvakternas nya röda uniformer.

Om allmänheten visste att ordningsvakter visst får hålla i andra människor, så slipper folk skrika ‘du får inte ta på mig. övervåld övervåld’ när ordningsvakter gör ingripanden. Om allmänheten visste att de enligt lag inte får vistas i tunnelbanan eller i pendeltågstrafiken när de är berusade, skulle färre ingripanden behöva göras.

Anledningen till att man inte får vara full i spårtrafiken är för att man lätt kan ramla ner på spåret när man är lite vinglig, som killen jag såg ramla pang bom ner på spåret vid Fridhemsplan. Jag trodde någon kastade en läskburk, men det var hans ögonbryn som sprack. Tack och lov var 5 grabbar snabba som fan med att hoppa ner, lyfta upp honom och nyktra/starka/långa nog att själv ta sig upp. Och 2 sekunder senare var ordningsvakter där (jag ringde trygghetscentralen) och skaffade fram en ambulans så han kunde komma till akuten.

Nu sitter jag bara och väntar på samtal så jag vet när/var jag ska följa med ordningsvakterna på jobbet.

Kommentera

