Drowsy

Böcker

Posted in 3 Konst, Kultur by drowsy on 13 mars 2009

martinluuk

Fann denna lilla pärla på Vällingbys bibliotek. Jag lånade den enbart för formens skull: häftningen, valet av omslagspapper och typografi. Tänkte att jag kan använda den som inspiration nu när jag ska göra en egen konstnärsbok. Martin Luuks bok beskrivs av förlaget Modernista som ett Stockholmsmanifest och är den första prosalyrik jag läst sedan Åsa Ericsdotter. Till min konstnärliga förtjusning är boken dessutom bunden så att sidorna kan sprättas (det är nog inte tänk att boken ska hanteras så, och då framträder ett tomt uppslag. Svårt att förklara hur det ser ut. Jag har aldrig stött på en sån häftning, så jag vet inte om den har ett namn. Eftersom det är en biblioteksbok måste den tyvärr skyddplastas, till mina fingertoppars besvikelse. Dock är detta är ett av de smakfullare exemplaren på skyddsplastad lånebok jag stött på.

Andra fina böcker är ju konstnärsböcker. Om man nu kan räkna dem till böcker. Ibland är det bara bokobjekt. Eller objekt som liknar böcker på något sätt.

Sökte konstnärsböcker och hittade den här fina av Maaria Wirkkala från Helsingfors.

 

Mer snygga böcker och konstnärsböcker
Lauren McCormick The anatomy of an artist 2007
Heather Weston

Nieves, Schweiziskt förlag som stoltserar med Kim Gordon (Sonic Youth) Chronicles i sin katalog!
Donna Seager Gallery, svindyra konstnärsböcker på Kalifornskt galleri
Nigel Peakes underbara Sheds, en av mina favoritillustratörer
Antigirl binder snygga anteckningsböcker till försäljning och gör snygga kollage

Kommentera

