Drowsy

dagens diptyk

Posted in Vardag by drowsy on 11 februari 2009

Diptyk är en tavla eller en relief på två med gångjärn sammanfogade pannåer, ofta använd som ”altarprydnad”. Diptyk kan också syfta på två bilder som inte länkats samman fysiskt men hör ihop motivmässigt och är tänkta att ses tillsammans. Ordet diptyk kommer från grekiska di’ptychon, som betyder just ”dubbeltavla”.

diptyk090211Ett diskmaskinsfynd. Och en nöjd katt som får vinden i håret. Jag kallar bilden handlingskraft. För idag var jag handlingskraftig i min depression. Jag plockade ur disken (även små saker räknas) och jag nätade in fönstret så att jag får lyssna på vårfåglarna utan att katterna riskerar att ramla ut.

Kommentera

