Drowsy

csnångest

Posted in Bitterhet/Ångest, Vardag by drowsy on 27 augusti 2008

oh crap. sorterade mina papper och hittade csn’s studieförsäkran som man ska fylla i, få påskriven av skolan att man går där och sen skicka in till csn för att få sina pengar. Förra året när jag skulle fylla i sommarens inkomst blev jag arg (vad fan ska de veta vad jag tjänat i sommar, vad spelar det för roll till hösten). När jag nu fyllde i vad jag uppskattningsvis tjänar 1juli-1dec blev jag rädd (tänk om jag jobbat förmycket i sommar, helvete! varför tänkte jag inte på det? Fast jag har inte jobbat mycket, jag har tillochmed jobbat mindre än vad mitt ordinarie schema säger. Verkligheten och CSN är oftast en dålig ekvation.).

Det visade sig att jag har jobbat så mycket i sommar att jag inte får jobba något extra i höst. Kul. Tack CSN. Tack för att man får välja mellan att betala räkningarna på sommaren och leva resten av året på 7 tusen i månaden, eller leva lite finare under terminerna men inte klara av att betala räkningarna på sommaren.

Semester för en student finns inte. Semester från studierna får man, men jag tror att semester för de flesta betyder att man får vara ledig, kanske till och med resa iväg. Fast när det gäller ledighet så ska jag inte klaga, tack varje mitt jobb så fick jag vara ledig minst 7 dagar i rad mellan arbetspassomgångarna. Fast det var ju för att jag jobbade natt, nånting ska vi väl ha för att vi står ensamma på natten beredda att tackla galningar, fyllon och allehanda hot från ‘kunder’ som inte kan acceptera ett nej. Nej till att ge ut mitt telefonnummer, nej till att sälja öl/tobak pga berusning/omöjlighet att styrka sin ålder/utköp.

Jag vet att jag kan leva på lite pengar. Jag har i alla fall inte dött det senaste året. Men jag är orolig för hur jag ska lyckas hålla mig ifrån att bli deprimerad. Ångest över pengar tycker jag är skitjobbigt. Jag känner mig som en outsider när jag har dåligt med pengar, eller vet att jag kommer att ha dåligt med pengar.

Det ska tydligen vara bra att skriva tacksamhetslista när man är ledsen. Here goes,
– Tack för att jag har någonstans att bo, med ett riktigt vardagsrum och kök och badkar!
– Tack för att jag har vänner som vill dela min bostad (jag hade inte klarat av att betala den själv).
– Tack för att mina katter mår bättre nu efter kastrering.
– Tackför att jag har en snäll, smart, snygg och fantastisk partner.
– Tack för att jag har fått en talang.
– Tack för att jag inte saknar armar eller ben eller fingrar.
– Tack för att jag kom på mitt synfel innan jag började plugga, hade inte haft råd att köpa glasögon annars.
– Tack Willys för billig mat.
– Tack HM för billiga kläder.

På fredag ska jag vara hundvakt. Åt en 2månadersvalp. Shit!

Tagged with: , ,

Kommentera

