Drowsy

Ägg, fertilitet och föräldrarledighet

Posted in Politik, Relationer, Vardag by drowsy on 27 juni 2008

Det är skönt att känna att man gjort något av sin dag. Vaknade lite innan åtta, somnade om, vaknade igen och slölyssnade på P3. Gick ner till tvättstugan på vinst och förlust (websidan låg nere så jag kunde inte boka innan via internet), och som tur var fanns det lediga maskiner. Gissar att de flesta av de boende i området är familjer med egna tvättmaskiner, för det är alltid ledigt i tvättstugan. Men jag bokar ändå helst i förväg, det är inte kul att komma ner med 10 kg tvätt (jo jag tvättar så sällan jag bara kan) och ingenting är ledigt.

Åkte in till stan för att möta upp en vän vid Fridhemsplan, sen promenerade vi längs vattnet på Lilla Essingen, sedan tog vi bussen över bron till Stora Essingen där vi beundrade alla fina hus. Stora villor på en ö mitt i city. Märkligt egentligen, men mycket fint. Jag gillar att Stockholm har så mycket natur sparad, att man kan bada inne i stan & att det finns så många parker och promenadstråk. Sen tog vi tvärbanan över till Gröndal, åt på Gröndals Café. Pratade mycket om graviditeter och barn och föräldrarledighet. Är glad över att min kusin, som är en man i karriären tar föräldrarledigt utan betalt (han är konsult/frilans). Om jag ska skaffa barn med en man måste han vilja ta halva ledigheten. Om jag blir hormontokig (som jag hört att man kan bli, erhm…) och/eller inte vill jobba, och på så sätt försöker hustla till mig hela föräldrarledigheten, så får han fan tvinga mig att gå tillbaka till jobbet – annars är han en dålig pappa och en dålig partner. Jag vill fan inte ha barn med någon som inte är mån om att få spendera halva tiden med sitt barn. Nu hör jag min mammas röst i huvudet ”du kan inte säga något innan du fått barn, du vet kvinnor tänker med livmodern och du kommer resonera annorlunda sen”. Nånting sånt. Mamma är definitivt biologist”feminist”.

Under dagen uppkom ett par frågor som varken jag eller min vän kunde svara på.
– kan man bli steril EFTER att man fått barn?
– vad händer med äggen när kvinnan kommer i klimakteriet? ruttnar dom?
– hur många ägg föds man med?

sjukvårdsrådgivningen skriver såhär på sin hemsida
Kan man göra något för att öka kroppens produktion av ägg?
Man föds med alla sina ägganlag, ungefär åtta miljoner. De bildas alltså inte under livet utan finns med från början. När man sedan är i puberteten finns cirka 400 000 kvar. Av anlagen är det 450 som kommer att ovulera, vilket betyder att ägget lossnar från äggstocken när det är moget för befruktning. Då har man ägglossning.

Och sen kom jag på lite till
– kan man ha ägglossning utan att man får mens?
– hur kommer det sig att Angelina Jolie, Nicole Richie och andra supersmala kvinnor blir gravida?

Har börjat läsa på min prenumerationspresent från Bang, Hjärnsläpp om Biologism.

Oj, på Sjukvårdsrådgivningen läste jag att PMS, vilket jag alltid trott står för PreMenstruella Spänningar, egentligen betyder ”Kraftiga besvär under den sista veckan före menstruation brukar kallas PMS, premenstruellt syndrom.” (min kursivering). SYNDROM!? Dessutom ger sjukvårdsrådgivningen olika uppgifter om samma fråga. I kapitlet om klimakteriet står det

Varför tar ägganlagen slut?
En flicka har som mest ägganlag när hon är i fosterstadiet, ungefär i graviditetsvecka 20. Då har babyn sju miljoner ägganlag. Vid födelsen har antalet sjunkit till en miljon och i puberteten är antalet nere i 500000. Bara cirka 600 ägganlag mognar till befruktningsdugliga ägg. Resten tillbakabildas gradvis och i 50-årsåldern finns det få ägganlag kvar. Det är därför som möjligheterna att bli gravid minskar med stigande ålder.

Ska det verkligen vara såhär förvirrande?

Kommentera

