Drowsy

eftertaxering

Posted in Vardag by drowsy on 28 maj 2008

Skicka aldrig brev med för lite porto, om du skrivit avsändare, då får du nämligen eftertaxera! Jag satte på ett frimärke på ett brev som borde haft två, och får betala frimärket som behövdes PLUS expeditionsavgift på 25 kronor. Don’t do it, it’s not worth it.

Man lär sig något nytt varje dag. Idag har jag lärt mig många nya saker, bland annat om RAMminnen.

Igår lärde jag mig att jag KAN hålla käften nr andra pratar, duktig Drowsy!

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Kusin Emma said, on 31 maj 2008 at 21:37

    Nu kom jag till din blogg efter att ha varit inne på trollhare. Mycket intressant blogg det.
    Jag och brorsan fick en idé för några månader sen, att bero på eftertaxering. Vi tänkte att om man skickar ett brev utan porto och skriver avsändare så borde brevet skickas tillbaka till avsändaren istället för att komma fram. Med det resonemanget förutspådde vi en framtid då vi aldrig skulle behöva sätta frimärken på brev igen. Vi tänkte att man kan skriva sin egen adress (förslagsvis) där man skriver vem brevet ska till, och som avsändare skriver man den adress man vill att brevet ska komma till. Vi skickade iväg ett brev till mamma och pappa och visste förstås inget om eftertaxeringen…
    Men skulle man inte kunna göra så att man skickar ofrankerade brev och så skriver man nån annans adress som avsändare?

  2. drowsy said, on 02 juni 2008 at 18:37

    Såklart kan man göra så, men det är ju svårt att kontrollera resultatet. Och jag vet inte hur ofta de eftertaxerar. Men om du adresserar till dig själv, från den du vill att brevet ska till – så skickas brevet till dig (det skickas fram ändå), och personen du ville skulle ha brevet blir betalningsskyldig – OM inte denna överklagar. Vad blir det då? Bedrägeri? Urkundsförfalskning?

  3. D said, on 06 november 2008 at 16:37

    Brottet bör rubriceras som bedrägligt beteende, som är en ringa form av bedrägeri.
    Puss


Kommentera

