Drowsy

Att äga sin lust

Posted in Media, Politik, Relationer by drowsy on 22 mars 2008

Mitt svar på ett blogginlägg hos gylf.se (länk)

Jag upplever att hora/madonna-bilden fortfarande existerar. En väldigt närvarande föreställning är att om man ligger på första träffen så är man inte ”värdig” att bli flickvän. Jag har fått varningar från väninnor att inte ligga för tidigt eller att uttrycka min lust samt indikationer från killar att man gjorde sig ovärdig för att man ville ligga ‘för tidigt’.

Om kvinnor får äga sin egen sexlust och man slutar tänka att tjejer har sex på icke-normativa sätt (för tidigt, analsex, inte vanilj) gör det mot sin vilja, eller har blivit manipulerade till det – så tror jag att relationer på sikt blir lättare att hantera. Man slipper då försöka analysera varandra, killen ska inte få tro att han manipulerade mig till sex och genom det har någon slags makt över mig. Om jag har sex när jag själv vill, på det sätt jag vill – så äger jag min egen lust. Jag kan fortfarande bli kallad hora, men ingen kan komma och klappa mig på huvudet.

Men frågan är svår. För jag tror att det finns många tjejer som inte vet när och hur de vill ha sex. Samtidigt som det finns tjejer som vet hur de vill ha det. Hur ska man kunna skilja på vad som är vad. Vem är förtryckt och vem gör det av fri vilja? Moraliseringen skapar problem, samtidigt som den säkert kan rädda en och annan också.

Det ska bli intressant att prata porr och prostitution på jouren nästa vecka. Jag misstänker att de tycker att porr och prostitution är en big no-no. Vi får se vad de har att komma med. Känner att jag själv ligger lite mer åt den sexpositiva queerfeminismen. Men det är inga färdiga teorier någonstans i mitt huvud, utan som S säger ”en teoretisk ansats”.

När jag ändå talar om kvinnofrågor vill jag tipsa om Folke Rydéns dokumentär Irak under slöjan. Går att se på svt.se för alla som inte såg den.

6 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. fia said, on 23 mars 2008 at 0:54

    jag är också glutenintolerant & vegetarian. (:

  2. drowsy said, on 23 mars 2008 at 16:30

    Välkommen till klubben! :D
    Vi borde nästan göra nåt community för glutenintoleranta, celiakiförbundets hemsida är lite tråkig ;)

  3. eventuella said, on 14 maj 2008 at 10:36

    Hey Drowsy!
    Long time no sea horse.

    Ang. inlägget: ”Kvinnor som tidigt in i en relation bjuder på sex gör detta för att de inte tror att deras personlighet och själv räcker till. De tror sig behöva bjuda på en morot för att bli älskade.” Känner vi igen resonemanget? Självutnämnda Freudar finns det gott om.

    Om vi någonsin kan lägga av att se kvinnors sexhantering som ett uttryck av osäkerhet, kanske fler tjejer blir tryggare i sängen. Om vi låter sex bli något man delar snarare än något kvinnan ”Bjuder på” (SOM EN FÖRDRINK!)… Om vi kan tillåta sex att både vara en kärleksakt när man känner för det, OCH en kul träningsform där man har möjlighet att leka – då jävlar!

  4. drowsy said, on 26 maj 2008 at 23:13

    Vart hittade du det där sköna citatet? Sex som morot? Morot som sex? ;)
    Jag är övertrött.,…

  5. eventuella said, on 27 maj 2008 at 23:45

    Åsikterna är inte mina men orden är… Mannen med orden sa dem på engelska, så jag översatte fritt. :)

    …har man gått skrivarlinjen ett år ger det resultat… hähä.

    Och Morot som sex var väldigt fint det också!

  6. drowsy said, on 28 maj 2008 at 12:04

    Vad tror du om ingefära som sex? Tidningen Vice tipsade om det för avancerade grönsakssexare…


Kommentera

