Drowsy

Antimode

Posted in 3 Konst, Konsumtion, Vardag by drowsy on 22 mars 2008

Googlade på antimodeblogg. Tyvärr tror jag inte att det finns någon seriöst etablerad, men jag hittade två söta – en man och en kvinna. Mannen verkar mest vara en vanlig slapp svennekille (med en modemedveten flickvän) och bruden gjorde mer en plojgrej (hoppas jag). Det skulle vara roligt med en (anti)modeblogg som var lite mer avslappnad och skriven av en person som inte har shopping som största intresse.

I lördags förra veckan hade jag 75 kronor på mitt konto. Det första jag beslutade att jag behövde var en dosa snus, som jag köpte för enkronor tagna ur min sparbössa (fast jag hade dem i en portmonä och inte i en fryspåse). Några dagar senare bestämde jag mig för att jag behövde äta frukost i skolan, så då köpte jag ett paket knäckebröd för 23kr (billigaste glutenfria kostar så mycket). Prioriteringar… Och mjölken i kaffet som jag dricker just nu har jag stulit från min pojkvän.

Passar på att posta ett eget bidrag till antimodesamlingen.
antimode.jpg

Tagged with:

11 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. fia said, on 23 mars 2008 at 4:55

    haha jabah sheat ebba har skaffat värsta sköna stilen! sen bah nähe.

  2. drowsy said, on 23 mars 2008 at 16:31

    Sen bah DET ÄR FOTTOSHÅPPAT MAFFAKAZ :D

  3. Rana said, on 23 mars 2008 at 22:20

    Haha, funderar på hur det skulle vara om bloggtoppen skaffade ytterligare en kategori – Antimode. Skulle vara underbart, jag skulle läsa varenda en.

  4. letaguldkorn said, on 24 mars 2008 at 12:22

    Alla som inte skriver om mode är väl antimodebloggare.
    Jag menar om mode är det som intresserar en minst – så finns det inte i en värld.

    Jag hade hört talas om den där von Sydow via Magnus Betnér – som jag älskar – men eftersom han kräktes på henne – så brydde jag mig inte ens om att ta reda på vem hon var. Jag var så nöjd med att höra Betnér säga: ”Göörrls”.

    Häromkvällen satt min äldste son och tittade på TV och retade sig på en blond brud som gjorde grimaser under en debatt om shopping – och jag insåg att hon var von Sydow.
    Så jag bloggade om henne (i min andra blogg) – och min darling Betnér – och noterade att von Sydow hade en väninna som också skrev om mode – henne hade jag heller aldrig hört om.
    Så i och med att man inte ens har hört talas om dem – och egentligen aldrig relaterar till dem (okej jag gjorde ett undantag nu då) så är man väl ganska rejält antimode.

  5. drowsy said, on 24 mars 2008 at 14:19

    Jag skulle inte kategorisera ovetskap som anti. För att vara anti, dvs göra motstånd så krävs det att man väljer position. Att som du, välja att inte ta reda på vem hon är, tror jag snarare gör att du missar Betnérs poäng än att du poängterar ditt eget antimode.

    Anti är för mig ett aktivt motstånd mot något.

  6. André said, on 25 mars 2008 at 19:50

    Jag kommer i framtiden (närmaste månaden) att etablera en anti-modeblogg.
    Det kommer mest handla om ”detta ska du inte ha på dig just nu” samt ”värsta stilarna genom historien”.
    Kommer bli kul läsning och cyberspace kan behöva en motpol till alla dessa modebloggar som uppkommit det senaste året.

    Jag har skrivit 2 inlägg hittils (oseriösa, mest för skojs skull) som ligger på min nuvarande sida http://andrey.blogg.se

    Men med glimten i ögat så tror jag att det kan bli mycket debatt men också lika mycket skratt.

    Enjoy. =)

  7. André said, on 25 mars 2008 at 19:51

    Kommer självklart mest att hänga ut mig själv samt anonyma personer.
    Personangrepp kommer ej att ske!

  8. letaguldkorn said, on 25 mars 2008 at 22:40

    Jag ser en poäng i det du skriver om att man inte är anti om man inte vet.

    Men samtidigt är det bättre att vara ökänd än okänd – dvs – modebloggare tjänar på att man skriver illa om dem också – det ökar nyfikenheten på deras bloggar – och de växer.

    Jag tyckte Betnér var grymt kul utan att veta – von Sydow går bra att föreställa sig utan att ha läst hennes blogg – såna som hon finns överallt.
    Vet inte om jag tycker att hans skämt blev roligare för att jag nu sett henne på TV – och kollat hennes blogg. Jag blir mest ledsen faktiskt – för att jag kan förstå varför så många låter sig förföras.
    Det hade kanske jag gjort också – om jag varit 15-20 år. Och jag hade förmodligen känns mig oerhört frustrerad över att inte jag skulle ha råd till allt som man bara _måste_ ha.

    Nå – jag har i alla fall hittat en rätt kul alternativ modeblogg: http://alternativamodebloggen.blogspot.com/
    Den tror jag att jag ska följa i vår.

  9. drowsy said, on 29 mars 2008 at 21:57

    Jag är ju född i mitten av 80talet och befinner mig nästan i den ålderskategori som du anser vara i riskzonen att drabbas av frustration och modeslaveri a la von sydow. Utan att jag vet varifrån det kom eller varför jag gjorde det så befann jag mig under tonåren bland människor som tyckte att det var häftigt med second hand-kläder och att vara lite rusig i håret. Kanske för att det var bekvämare och billigare, eller för att jag tyckte att de som klädde sig i UFF/Myrorna-second hand hade smartare åsikter eller så förknippade jag mode med de sabla snyggbrudarna i plugget som inte tyckte att jag var intressant att hänga med.

    Jag tror inte man ska oroa sig så mycket för ungdomarna. De har lika mycket hjärna (om än mindre utvecklad och erfaren) som vi vuxna(re). Men självklart är det viktigt att presentera alternativ, och att dessutom göra det med humor :) För det blir roligare. Bra humor bär oftast en subtil kritik.

  10. Anna of Helylle said, on 06 maj 2008 at 10:39

    Intressanta inlägg. Min uppfattning är att det shoppas kläder alldeles för mycket, men att det är roligt med kläder som kreativt uttrycksmedel. På det viset är nog min blogg en antimodeblogg. Fast det är alltid roligare att vara för än emot, så jag skulle nog kalla den ”propersonligstilblog”.

  11. Gunilla said, on 20 juni 2009 at 14:39

    Hej

    Jag har precis startat min blogg, antimodebloggen på metrobloggen

    http://metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.10150206
    så sökte jag på antimode och hittade din blogg


Kommentera

