Drowsy

Ångesthantering

Posted in Bitterhet/Ångest by drowsy on 03 december 2007

Fick några tips om ångesthantering av min terapeut. Första punkten var att man skulle distrahera sig genom aktivitet.

Jag nappade på städningen;
– bytt och strukit gardiner
– lagt in en ny matta i mitt rum
– lagat min mobiltelefon (högtalaren för signalen hade slutat fungera)
– tvättat fem maskiner, bland annat mitt täcke och massa sängkläder som katterna hade orenat i protest mot att jag inte varit hemma så mycket senaste veckan.

Detta verkar lovande.

Andra tips. Aktivitet: hugga ved. Ge bort något: ge bort en present, ordna en överraskning. Jämföra: jämför dig med människor som är mindre lyckligt lottade än du, läs om olyckor och katastrofer. Skjuta ifrån dig: Lägg smärtan på hyllan, lägg den i en låda och ställ undan den så länge.

Jag gillar det där med lådan. Borde göra små askar att lägga smärta och ångest i.

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. fia said, on 15 januari 2008 at 22:14

    förr eller senare är lägenheten skinande ren och veden huggen och kvar en hög av lådor fullproppade med ångest som pockar på uppmärksamhet. och tänk på barnen i afrika-mentaliteten känns lite halvdan alltså :/ jag vet inte vad min poäng är. jag bara reagerade lite.

  2. Anette said, on 04 mars 2010 at 12:24

    Att städa är ett sätt att skjuta fram något som man förr eller senare måste hantera. Läste själv ett tips som jag tror mer på… lära sig vara här och nu. Fokusera och ansträng tankarna på det du gör just nu. Ångesten i sig kan inte skada dig.

  3. drowsy said, on 07 mars 2010 at 20:23

    Jag vet att ångesten i sig inte är farlig, men den är farlig när den får en att inte gå upp ur sängen.
    Och att vara här och nu fungerar även om man städar :) Vad menar du med att man skjuter upp något som man borde hantera?


Kommentera

