Drowsy

Studentens ekonomi

Posted in Vardag by drowsy on 22 augusti 2007

Den ekonomiska ångesten började i och för sig med att jag såg att jag hade fått en mobilräkning som var dubbelt så hög som den brukar vara, 800 kronor. Jag skyller på mitt ex som hade en annan mobiloperatör än jag. Det blir ju till och med dyrare att skicka sms om det är annan operatör. Hursomhelst går det inte att göra någonting åt nu, bara betala och aldrig göra om samma misstag.

Jag räknade ut min nya budget av anledningen till att jag blir student på måndag. Kvar i veckan, när alla fasta kostnader såsom hyra, kattmat, el, tv, bredband, telefoner osv är betalade, blir det runt 800 kr. Åttahundra kronor som ska räcka till mat, kläder, snus, alkohol, tandkräm, schampo osv. Tur att jag inte sminkar/rakar mig så ofta. Där rök mitt planerade träningskort.

No more: takeawaykaffe. mineralvatten på 50cl flaska. glömma snusdosor i byxfickorna när man ska tvätta. ringa andra mobiloperatörer. äta ute. hyra film. supa mig full på krogen. impulsköpa kläder. köpa mat man inte hinner äta upp. köpa böcker.

Hur klarar man sig, kan man leva och vara glad fast man inte har så stora ekonomiska medel? Det är ju ganska många som studerar och verkar klara sig utan att bli sjuka och dö – så jag borde ju också klara mig. Tacksam för alla möjliga tips!


2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Johan Bergström said, on 22 augusti 2007 at 13:55

    Darling, det enda sättet att klara sig är att jobba samtidigt. Eller jobba mycket på somrarna och skaffa sig en buffert. En annan grej är ju såklart att kolla upp alla räkningar, om du har mobilräkning på 800 kr på en månad så bör du nog byta operatör (för hemtelefon bör tänka på om Skype kan räcka för det du använder den till). Även kolla upp med el och internet och sådant, och se vad du kan göra åt de räkningarna.
    Sen så är det bara att börja utnyttja CSN och studenerbjudanden.
    Men skaffa ett jobb vid sidan om, helst svart. Eller deltid.

  2. drowsy said, on 23 augusti 2007 at 18:22

    alltså, grejen med att jag fick sån hög mobilräkning var ju för att exet hade annan operatör. vanligtvis har jag mobilräkning på typ 200 kronor eftersom de flesta jag känner/ringer till har samma som jag.

    jag har fortfarande kvar min anställning, men det är så tråkigt att jobba! slipper om jag kan. men kniper det så har jag buffert.

    man kan alltid börja sälja kiss & använda trosor på internet :-)


Kommentera

