Drowsy

Jag hittar inga feministiska relationsstrategier

Posted in Politik, Relationer by drowsy on 23 maj 2007

I mina försök att leta upp relevant information och handledande tips på internet, hur man bygger en feministisk relation – har jag hittat ingenting. Däremot har jag hittat en hel grupp av bloggar skrivna av kvinnor som haft relationer med empatistörda mostermän med tvångssyndrom. Bloggarna är till största del en analys av vad kvinnorna själva hade kunnat göra för att undvika att hamna/forsätta leva i den situation de upplevt. I ett större feministiskt perspektiv är detta lite problematisk, kvinnorna har själva på sig ansvarsfrågan när det är männen som agerat helt tokigt och borde få proffesionell psykiatrisk hjälp. Däremot är det viktigt att kvinnor med dessa erfarenheter har någonstans att ventilera och dela med sig av sina erfarenheter, att hjälpa och stötta varandra. Internet skapar plats för ett forum för kvinnor där de kan interagera med varandra, dock inte utan att riskera att råka ut för männens eller männens vänners påverkan och kritik.

Att vara fast vid ett monster en blogg som verkar vara skriven av en relativt ung kvinna
En kärlekshistoria utan kärlek Lilla Anna skriver om sitt dysfunktionella förhållande (Varför måste kvinnor gång på gång beskriva sig själva som små? Ni är lika stora som någon annan – våga ta platsen som är er!)

Det privata är politiskt. Jag tror, att för att kunna funka stabilt och ha tid att lyssna på sin inre röst, vi vet själva vad som är bra för oss, så får man inte rusa in i något. Jag har varit duktig på det. Jag ska bli bättre på att stå på mina egna ben och tänka före jag agerar. Med tanke på ansvarsfrågan så har jag ett ansvar för mig själv, att välja det som är bra för mig, att inte skapa relationer med empatistörda människor som bara suger energi och inte ger någonting tillbaka. Men ibland är man svag. Vad gör man då? Och hur förlåter man sin egen svaghet, sina misstag som man vet att man inte borde göra men inte hittar kraften att motstå. Det här är en feministisk problematik, en normativ problematik – hur och var ska vi hitta styrka att ta ansvar för våra egna liv? Vi måste lämna puckomännen vid vägrenen och gasa på snabbt som fan därifrån. Det är inte vårt jobb att rehabilitera dem, det finns folk som studerat på universitetet och får betalt för sånt.

Nu har jag varit på bilbioteket och som jag trodde så var Ordination: Vardgsfeminism tyvärr lite för lekmannamässig och inte tillräcklgit radikal. Men några fina sidor fanns det, och en intervju med en tjej som funderade kring problematiken att erkänna att man är feminist och bilda förhållande. Hon hade sorgligt nog kommit fram till att det är bäst att ligga någt om man bara vill gå hem och hångla med någon.

En uppdeling (av hushållsarbetet) fungerar bäst att göra tidigt i ett förhållande innan ni har etablerat roller. Må så vara att en diskussion om arbetsfördelning känns överflödig i det ”rosenskimrande” stadiet, tänk i så fall på det som en långsiktig försäkran och ett verktyg för att relationen ska hålla länge. Det är alltid möjligt att börja nya förhandlignar om uppdelningen.

Jennie Sjögren Ordination: Vardagsfeminism (kap: Slaget om smulorna – om jämställdhet hemma)

Det är så trist det här. Ska man behöva sätta ut en kontaktannons? Intelligent, empatisk, snygg man med förståelse för feministiska tankar sökes av bitter, stundtals hårig och svettluktande slacker med eldrött hår och revolutionsromantiska drömmar. Jag satte ut en kontaktannons förut, på ett community, och fick faktiskt svar från en kille som jag sedan var tillsammans med i ett och ett halvt år. Jag får inte glömma att om jag skriver en kontaktannons måste jag understryka att han inte får vara deprimerad. Det känns som att det räcker med en diagnos per förhållande.

Kommentera

