Drowsy

Bitterbloggen #2

Posted in Bitterhet/Ångest, Politik, Relationer by drowsy on 07 maj 2007

Gud va mysig min trappuppgång är! Det tycker knarkarna också tydligen, för i fredags när jag skulle ut och dricka lite öl med min bror möttes jag av två heroinpundare som satt och stack nålar i sig. ”Trevlig helg” sa dem. Jomenvisst, trevlig helg på er också! Min brorsa mötte upp mig i bilen utanför, och självklart skulle han in och prata med dem. Min bror är snäll, men hans kropp producerar också 7mg testosteron per dygn, och då gör man lite korkade saker tydligen. Låt folk som får pröjs för det få bort dem.

Samtidigt är jag jävligt bitter över att vi lever i ett samhälle där folk känner att det gått så jävla fucking illa för dem att de måste knarka. Men det går att sluta, tydligen. Kanske inte om man ska tro alkoholisterna på mitt jobb som är riktigt duktiga på att förklara vad som händer i kroppen när man super, vilka organ som går sönder först, vilka effekter det gränslösa superiet har på folk. De super tills de blir inlagda och omhändertagna, sen blir de nyktra och får komma ut i samhället igen. Väl ute verkar det enda de vill med sig själva och sitt liv, vara att supa ner sig själv igen så att de får komma någonstans och bli omhändertagna. Men det finns en hel del exempel på folk som lyckats, både sluta dricka och sluta knarka. Samma sak gällande psykiska sjukdomar, man behöver inte bli sin diagnos. Det behöver inte bli hela ens personlighet. Så trött på folk som inte klarar av att ta hand om sig själva, så rädd för att jag ska bli en sån människa själv.

Förlåt mig för att jag ligger i sängen mest hela tiden och vill försvinna.

Och slutligen, den jävla par-gulligull-idyllen. Jag vill vara en del av den så mycket att jag spyr på den. Och på mig själv. Läste igår ett stycke om Freud och hur han förklarar kvinnors placering i hemmet.

I Vi vantrivs i kulturen spekulerar Freud om hur förhistoriska män i ett slags >>homosexuell tävlan<< inte kunde motstå driften att urinera på eldens flammande lågor. Detta ivriga eldkissande ser Freud som >>en lustupplevelse av manlig potens<<. Men när en man väl en gång lyckades övervinna denna sin drift kunde han också föra elden med sig och bli dess vekrlige herre. Freud skriver att >>denna stora kulturella erövring skulle pckså alltså vara lönen för avståendet från driften<< – och vi känner igen tanken från Horkheimer och Adorno: det är genom att övervinna driften som den moderna människan föds.
Med sin, som han själv säger >>fantastiska teori<< förklarar Freud även varför kvinnan fick bli hemmets ängel: <<Vidare verkar det som om man satte kvinnan att vakta elden som hölls fången på den husliga härden, eftersom hennes anatomiska byggnad hindrade henne att falla för frestelsen till denna lustupplevelse.<< Freud åberopar kvinnans anatomi tämligen sent i sin förklarlingsmodell: först när han är framme vid hemmets ljuva härd. Det vore ju annars rimligt att plocka in kvinnans avsaknad av eldkisseriets penis-förutsättning något tidigare. Ty om kvinnans anatomi gör att hon inte kan falla för driften att urinera påelden när den väl är fången på den husliga härden, borde väl samma anatomi också leda till att hon, och inte mannen, var den som först lät bli att kasta sitt vatten över elden när den ännu ledve otämjd i naturen? Då borde väl hon ha varit den som först lyckades med denna >>stora kulturella erövring<< att bära elden med sig? Men då hon inte ägde driften kunde hon kanske inte heller få lönen [att bli en modern människa att tygla sina drifter]?

Björk, Nina: Sireners sång (Kapitel 1: På resa med det moderna jaget)

Tack Nina Björk för att jag blev ytterligare lite kräksjuk och analyserar vad det är jag egentligen vill angående tvåsamheten.

Kommentera

