Drowsy

Varför jag alltid dricker kallt kaffe

Posted in Vardag by drowsy on 08 april 2007

Vaknar. Svarar på sms eller missade samtal. Somnar kanske om. Går upp. Klär på mig mina mjukisbyxor. Sätter på en kopp kaffe. Sätter mig och ritar när kaffet är klart. Och när jag är klar med bilden har kaffet kallnat.

Det är väldigt sällan jag dricker upp en hel kopp kaffe på jobbet. Oftast dricker jag två-tre munnar och låter det sedan stå. För att jag inte hinner dricka, för att jag glömmer bort eller för att jag inte har lust att dricka kaffe. Man kanske tror att jag dricker hinkvis med kaffe eftersom jag jobbar natt, för att hålla mig vaken. Men jag klarar mig ganska bra. På morgonen är jag lite mosig i skallen men det brukar folk förstå. Vem är helt klarvaken klockan 05.30 en söndag? Kunderna ursäktar sig för sin egen fumlighet, men jag peppar dem att vara snälla mot sig själv och vakna i sin egen takt. Jag vet att det uppskattas. Jag ser det i deras ögon.

Inatt slet jag verkligen. Var trevlig och hanterade situationer på ett väldigt bra sätt. Några tonårskillar kom in för att äta. De kan vara lite roliga, om man är klar i skallen och kan tackla alla deras frågor. Ena killen köpte en påse bilar och försökte pricka sina kompisars munnar. Mycket hamnade på golvet. Jag sa åt dem att om de ville att jag skulle släppa in dem nästa gång de kom så skulle de plocka upp bilarna på golvet och kasta skräpet efter att de ätit. De tittade på mig och undrade om jag var allvarlig, jag spände ögonen i dem. Avslappnad men bestämt. En kille plockade upp ett par bilar medan hans kompis sa Vad gör du? Kom vi går. Medan hans kompis gick och slängde bilarna i papperskorgen insåg han kanske vad det skulle innebära om de gjorde som han sa, så han plockade upp resterande bilar. Win-win siutation. Ta hand om er skit så är jag trevlig mot er. Inte för att jag tjänar några pengar på det. Utan för att det blir trevligast så. Jag tjänar lika mycket pengar oberoende hur många korvar jag säljer eller hur mycket tjaffs jag uthärdar. Men mina kunder verkar tro att jag får provision.´, vilket jag i princip får, men min provision beror mer på hur dagpersonalen sköter sig eftersom det är de som drar in de stora pengarna.

På morgonen kom en kund som skulle köpa frukost. Vi pratade om att folk kan äta samma frukost varje dag i flera år utan att klaga. Ingen skulle väl äta samma middag varje dag i flera år, förutom studenten som fick skörbjugg av att äta pasta och ketchup under hela studietiden. Kunden berättade om sin tredagars-modell. Vi pratade ganska länge. Det var lugnt i butiken och jag hade inget annat för mig. När han hade gått ringde telefonen. Det var han.
Eh. Hej. Var det du som gav trevliga frukosttips nyss?
– Ja, det måste det ha varit eftersom jag är den enda här
– Ah. Okej. Schysst. Alltså… jag tänkte .. du verkar ju vara trevlig och så .. Jag tänkte om du kanske ville hitta på något nån gång
– Jag vet inte riktigt vad min pojkvän skulle tycka om det
– Jaha. Okej. Det är så det ligger till.
– …
– Men, simma lugnt! Och sov gott sen.
– Hehe. Tack. Ha det bra-hej

Om jag träffar honom igen ska jag kredda honom för att han var så modig. Han måste ha ringt nummerupplysningen för att få tag på numret till mitt jobb. Och jag som drar standardfrasen om pojkvännen. Jag vet inte ens om jag har en pojkvän, men jag är ju inte intresserad av någon annan hur som helst. En vän tyckte att jag borde ställt jättekrav och räknat upp en lista på vad en dejt måste ha för egenskaper för att jag ska nappa. Queerfeminist. Vegan. Det brukar få de flesta att backa, och tycka att jag är lite dum i huvudet för att har höga krav. Men jag skulle inte klara av att dejta någon som man sedan upptäcker är helt som bortblåst när det gäller djurrätt och feminism.

Jag har dessutom upptäckt inatt att jag är envis som synden. Jag ska vinna. Jag ska lära honom allt jag kan. Jag vill inte ha någon annan. Jag älskar dig och jag tänker inte släppa dig.

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. hanna said, on 20 juli 2007 at 9:15

    hahahahahahha, varför har jag aldrig läst i din blogg förut? den är ju skitbra och jätterolig!!

  2. Christopher said, on 21 mars 2012 at 13:56

    Tyckte det var väldigt kul att läsa det här inlägget :) Du verkar vara en glad och optimistisk person och det finns det alldeles för få av i vardagen. Fortsätt så! :)


Kommentera

