Drowsy

Elektriska problem och kanyler

Posted in Vardag by drowsy on 03 april 2007

Haft lite elproblem här hemma. Kylen & frysen är ju från stenåldern. Eller i alla fall nästan lika gamla som jag. Kylen var först att pajja. Poff! sa säkringen och Poff! sa kylskåpet. Men elektrikerna var trevliga. Bovärden däremot, han ville försöka laga kylen själv. Ibland måste man veta sina egna begränsningar. Lånekylen vi har fått tillfälligt står i vardagsrummet och därför har jag i princip inte ätit lagad mat på en vecka.

Om det nu skulle bli utförsäljning på den här lägenheten kan de ju inte räkna med att få speciellt mycket pengar. Allt är trasigt. Eluttag, balkongdörren är gammal och rutten så bara en skruv i handtaget sitter fast ordentligt. Kökslådorna är spruckna. Fuskmålat. Fusktrösklar. Igenmålade dörrlås. Hur har vi klarat oss med inget toalås i ett och ett halvt år vet jag inte. Men det händer ibland att man är orolig över att eventuell dejt ska komma in på en när man bajsar mitt i natten. Så länge folk respekterar dörreglerna (stängd dörr – upptaget, öppen dörr -ledigt) så är det ju lungt. Men folk glömmer titt som tätt och stänger fast det är ledigt.

Har organiserat eldosorna i vardagsrummet nu i alla fall. Organisationshora. Det är väl helt enkelt en läggning man får acceptera.

Och så kom jag ju på. Lösgodis är vidrigt. En väktare berättade att anledningen till att pundare handlar lösgodis så ofta är för att de har sockersug om de använder heroin. Jag vill inte stoppa godis som kan ha heroinistbakterier på sig. Kanske är jag löjlig och diskriminerande, men wtf. Jag ska ta reda på vilka sjukdomar man kan drabbas av. Barns snoriga fingrar är inte heller så söta, men de lär i alla fall inte ha samma bakterieflora som pundarhänder. Tydligen är socker lika beroendeframkallande som heroin.

Mer om droger: DrugNews

Dessutom att det alltid lika uppskattat att hitta en gammal kanyl under en hylla när man sopar golvet. Om man råkade sticka sig skulle jag fan 1. gripas av panik 2. åka till akuten och kräva hiv-test 3. kräva fett skadestånd från jobbet. Mina cheferna räknar liksom inte att sånt kan hända, risken finns inte med i bedömningen. Städarna i Helsingborg verkar i alla fall ha fått instruktioner på hur man ska göra när man tömmer sopor, och förmodligen har de rejäla arbetshandskar också. Även hotellstädare har burkar och instruktioner för hur man tar hand om kanyler. Fan, det finns ju barn som hittat kanyler på dagis, hittade artiklar både från Landskrona 2002 och Huddinge 2005!

Kommentera

