Drowsy

hej yttrandefrihet

Posted in Politik by drowsy on 01 februari 2007

Oj. Här har man mycket att göra på jobbet! Centerpartiets Ingrid Olsson vill förbjuda fula ord i Ljusdals kommun. Jag tycker mer att det låter som generationsrasism, bara för att den gamla tanten inte kallar sitt könsorgan för fitta ska hon inte förbjuda att vi gör det. Och hur ska man kunna avgöra om man använder det ‘fula ordet’ för att beskriva det som det ‘fula ordet’ faktiskt bettyde från början.

Men man kan ju redan straffas om man kränker någon.
– Jo, det vet jag. Men lyssna bara på hur främst unga talar till varann i dag. Hur nedsättande det kan låta. Flickor kallas horor, och det sägs ”motherfucker”i var och varannan mening, och man kallar varandra för ”fitta” och ”kukhuvud”, och jag vet inte vad. Det gör ont i själen när man hör detta.

Och vad är ett fult ord? Bög? Flata? Homo? Det är bättre att reclaima orden, vilket bögar och flator har lyckats med. Queer var också ett nedsättande ord förut, men har nu fått en ny innebörd. Bög är fortfarande ett nedsättande uttryck som slängs fram och tillbaka, men används även med stolthet och som identifikation av bögarna själva.

Yelah föreslog att man skulle förbjuda andra ord som också gör ont i själen; Alliansen, a-kassereform, centerpartist, snut. Själv skulle jag vilja förbjuda folk att kalla mig ‘lilla gumman’ eller ‘sötnos’ på jobbet om de inte känner mig.

Kommentera

